Rechten en Plichten
Onze gedragscode
Ons werk gaat hand in hand met gevoelens en verdiepend contact. Ook daarom vinden wij het belangrijk om goede afspraken te maken over gedrag. Daarvoor hanteren wij de regels onder meer over:
- hoe wij onze begeleiding organiseren;
- hoe wij omgaan met vertrouwelijkheid;
- hoe wij integriteit waarborgen;
- hoe wij de relatie met onze cliënt optimaal professioneel blijft.
Naast verschillende codes van onze eigen beroepsverenigingen, houden wij ons o.a. aan:
- Gedragscode Professioneel Begeleiders
- De Beroepscode voor de beroepsbeoefenaren binnen de complementaire zorg.
De cliënt-relatie
Als therapeut zijn wij verplicht om ons werk zorgvuldig te doen en jou als cliënt met respect te behandelen. Zo mogen wij geen misbruik maken van onze positie als begeleiders. Er is sprake van een strikt beroepsmatig contact. Zolang de begeleiding plaatsvindt, mogen wij geen overeenkomst met je sluiten waarvan wij of een van ons voordeel zouden kunnen hebben.
Geheimhouding
Als begeleider heb ik een geheimhoudingsplicht ten opzichte van derden. Wij kunnen alleen met jouw toestemming gegevens verstrekken aan derden, waaronder jouw huisarts, maar ook mensen in jouw privé omgeving (familie etc.). Het is wettelijk vastgelegd dat wij bij hoge uitzondering deze geheimhoudingsplicht moeten verbreken naar de huisarts of andere instanties. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer jij, of andere mensen in jouw omgeving in levensgevaar zouden komen. Dit is wettelijk vastgelegd. Wij zullen dit nooit zomaar buiten jouw weten om doen, maar altijd proberen om eerst met je in gesprek gaan.
Dossier voering
Als begeleiders bewaren wij jouw gegevens in een elektronisch of papieren dossier. Dat zijn o.a. de intake formulieren, onze aantekeningen, eventuele rapportages en andere inhoudelijke gegevens, brieven, alsook een beschrijving van de voortgang van jouw begeleiding. Het dossier is zodanig ingericht dat geheimhouding van de inhoud en bescherming van de persoonlijke levenssfeer is verzekerd. Je mag je dossier inzien en fotokopieën maken. Je hebt geen recht op informatie die vertrouwelijk is gegeven door anderen die, met jouw toestemming, bij de begeleiding zijn betrokken. Evenmin heb je recht op inzage in de persoonlijke werkaantekeningen van ons als begeleiders. Je mag wel iets aan je dossier toevoegen, maar er niets uithalen. Je hebt het recht je dossier te laten vernietigen. Hier moet je schriftelijk om verzoeken. De administratieve gegevens over jouw begeleiding mogen niet worden vernietigd, omdat controle door instanties mogelijk moet blijven. Wij delen verder geen inhoudelijke informatie over jou met instanties.
Diagnostiek en verklaringen
Wij geven geen verklaringen af over jouw begeleiding, over jouw psychische of medische gesteldheid, of over de gesteldheid van anderen die invloed hebben op jouw leven. Wij stellen ook geen diagnoses anders dan die binnen ons professionele werk gangbaar en wettelijk mogelijk zijn.
Bescherming van jouw privacy
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking gesteld ter bescherming van je privacy. Onze verklaring AVG vind je op deze website.
Wat wij van jou verwachten
Naast rechten, heb je ook plichten wanneer wij een behandelovereenkomst aangaan.
- Je informeert ons zo goed mogelijk, naar waarheid en tijdig over jouw situatie en informatie die voor jouw begeleiding relevant kan zijn;
- Je werkt zo veel mogelijk mee aan de begeleiding, pleegt geen fysiek of verbaal geweld naar een van ons of ons als groep, of in het gebouw waar wij ons werk doen. Je respecteert onze grenzen binnen en buiten de muren van onze werklocaties.
- Je betaalt de facturen binnen de gestelde termijn. Wanneer je door omstandigheden niet op tijd kunt betalen, kunnen we daar een regeling voor treffen. Wij gaan daar meestal flexibel en oplossingsgericht mee om.
Klachtenregeling
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ)
In de begeleiding die wij geven willen wij natuurlijk de hoogst mogelijke kwaliteit bieden. En lopen dingen soms niet zoals iedereen dat hoopt. Om in die gevallen de juiste stappen te nemen met elkaar, houden wij ons aan de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg. Deze wet houdt in dat je als cliënt gemakkelijk en toegankelijk een klacht moet kunnen delen. Het doel van deze wet is dat jij als cliënt aan ons feedback moet kunnen geven over de begeleiding die je van ons krijgt, zodat wij kunnen leren van jouw ervaringen en bevindingen en deze ook kunnen verbeteren. Deze wet maakt het voor jou ook overzichtelijk wat de stappen zijn die je kunt nemen om je klacht aan ons kenbaar te maken. De wet geldt voor zowel zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals zzp-ers.
Binnen deze wet is sprake van een 3-tal te onderscheiden stappen: (1) de klacht, (2) de klachtfunctionaris en (3) de geschillencommissie.
- Als je een klacht hebt richt je je in eerste instantie tot jouw hoofdbegeleider bij DrWouterKeijser.nl, of een van jouw andere begeleiders. Je kunt ook een mail sturen of telefonisch contact met een van ons opnemen. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op om jouw klacht samen te bespreken.
- Leidt dit eerste contact niet tot een oplossing, dan kun je contact opnemen met een van onze beroepsverenigingen. Zij zorgen dat een externe, onafhankelijke klachtfunctionaris in actie komt. Deze functionaris kun je toegewezen krijgen wanneer je een klachtenformulier invult en doorstuurt naar de beroepsvereniging van de begeleider waarover je een klacht hebt. Het formulier en bijbehorende contactgegevens kunnen wij je toesturen.
- Indien de klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kan jouw klacht tot een ‘geschil’ worden. Dat geschil wordt aan een onafhankelijke commissie voorgelegd.
Neem ajb (telefoon, mail of persoonlijk) contact met ons op in geval je hierover vragen hebt of wanneer je een klachtenformulier wilt ontvangen.
Zie hier meer informatie over klachtenregeling van de NFG.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Binnen ons werk vanuit www.DrWouterKeijser.nl werken wij met de verplichte Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Dit betekent dat wij tijdens de intake en begeleiding op verschillende momenten aandacht kunnen hebben voor jouw thuissituatie en omgeving. Als er vragen of zorgen zijn over de veiligheid van een kind/jongere of andere gezinsleden, proberen we samen te kijken hoe hiermee om te gaan en of wij daarbij ondersteuning kunnen bieden of organiseren. Samen met de naaste(n) wordt dan een plan gemaakt om de veiligheid van alle gezinsleden te waarborgen. Ik kan daarbij hulp en advies vragen aan experts, bij de huisarts, en/of Veilig Thuis. Als de zorgen blijven bestaan ben ik verplicht een officiële melding bij Veilig Thuis te doen.
Hoe kun je signalen herkennen?
De Signalenkaart geeft de handvatten om tekenen van o.a. huiselijk geweld of (kindermis)handeling te herkennen. Je kunt hier zowel signalen van slachtoffers, als ook die van (potentiële) daders herkennen.
Zie: Signalenkaart Huiselijk geweld en kindermishandeling
Meer informatie over de meldcode huiselijk geweld: