Wie kunnen zich bij ons melden?
Hoe langdurige klachten zich manifesteren, is bij iedereen anders en hangt af van veel factoren. Wel zien we in onze praktijk overeenkomsten. Misschien dat jij je herkent in een van onderstaande 'typen', waar wij veel ervaring mee hebben.
Hoe dan ook: iedereen bieden wij altijd een persoonsgerichte aanpak, daardoor is ook geen enkel begeleidingstraject hetzelfde.
Open Spreekuur
De stap naar begeleiding is voor bijna iedereen best groot. Cliënten vertellen ons vaak dat ze al jaren aan het 'shoppen' zijn geweest, maar toch klachten blijven houden. 'Gewoon volhouden dan maar' zeggen sommigen dan. Of niet ... ?
Wij bieden wekelijks een 'open spreekuur' (locaties: Utrecht of Gorinchem) om vrijblijvend kennis te maken. Dan verkennen we samen of onze begeleiding bij je past. En zo niet, wat wij je zouden adviseren te doen.
Onze voorkeur is een 1-op-1 gesprek, maar online kan ook.
Een afspraak maken kan o.a. per mail: openspreekuur@drwouterkeijser.nl.
Download hier de informatiefolder
Open Spreekuur
1. Steeds weer vastlopen
De grootste groep mensen met langer bestaande klachten veroorzaakt door vervelende ervaringen eerder in het leven, zegt continu aan te lopen tegen dezelfde problemen of uitdagingen. Situaties en relaties waarbij zij vastlopen; vaak op dezelfde manier en met dezelfde soort mensen of situaties. Problemen en conflicten op je werk of binnen je privé leven, zoals huwelijk, gezin en vriendschappen. En niet in de laatste plaats: 'interne' problemen, vooral met je lijf en hoe je je voelt.
Waar je het meest last van hebt en wanneer en waardoor je uiteindelijk besluit om hulp te zoeken is bij iedereen anders. Het kan zijn dat een burn-out of bore-out of dat slepende relatieproblemen je het laatste duwtje geven. Ook chronische vermoeidheid, lichamelijke klachten, eenzaamheid, of andere moeilijkheden in je sociale leven kunnen een rol spelen.
Doelen
In het begeleidingstraject werken we toe naar het einddoel dat jij beter in staat bent in het omgaan met situaties en personen, die eerder een uitdaging voor vormden. Naast het onderzoeken en zo nodig behandelen van mogelijke oorzaken (bijv. met EMDR), ga je met ons flink aan de slag om jouw uitdagingen te leren herkennen en om anders te reageren. We zien vaak dat cliënten opnieuw keuzen maken maken in hun leven. Wat is goed voor jou? Wat last bij jou? En vooral: wat niet? Dit zijn vragen die jij het beste kunt beantwoorden: mits je ook echt kunt doorvoelen wat voor jou het beste antwoord is.
2. Complexe relatieproblemen & scheiding
Een belangrijke groep waar dr Keijser en zijn team mee werken zijn ouders die in de negatieve spiraal van een relatie- of huwelijkscrisis verkeren. Dit drukt vaak een flinke stempel op het gezin. De belangen zijn dan groot: vooral wanneer opgroeiende kinderen zijn betrokken.
In onze praktijk zien we vaak dat de problemen te maken hebben met oude, onverwerkte emoties uit het verleden: tenminste bij een van de ouders; vaak bij beiden.
Doelen
Ons eerste doel is niet altijd om koste-wat-kost de relatie of het huwelijk te redden. Het uitgangspunt van het begeleidingstraject voor deze cliënten is tegelijkertijd ook de belangrijkste motivatie: het welzijn van het kind of de kinderen.
Omdat je altijd ouders bent voor-het-leven, kan het begeleidingstraject ook bijdragen aan het creëren van goed ouderschap na een scheiding.
Ons uitgangspunt is steeds dat beide ouders, ieder voor zich maar ook met elkaar, een rol in het traject nemen. Daarvoor moeten zij beiden gemotiveerd zijn.
Werkwijze
De systemische aanpak die we in deze trajecten hanteren, vraagt veel: van ouders en vaak ook van familie en vrienden. Soms ook van kinderen.
Doorgaans nemen de ouders deel aan zowel individuele sessies, als sessies met elkaar. Soms zijn er sessies nodig waarin de samenstelling steeds wisselt en waarbij bijvoorbeeld ook kinderen aanwezig zijn.
Vaders en Moeders met 'oude auw'
Wij hebben ervaring met vaders (en moeders) die worstelen met hun gevoelens en gedrag als het gevolg van vroegere ervaringen en dit terugzien in hun partnerrelatie en gezin.
Niet zelden is al sprake van 'vastlopen' van relatie en gezin, waarbij juridische instanties en/of professionals uit zorg en welzijn zijn betrokken: vooral wanneer kinderen last ondervinden. Soms is sprake van een (bijna v)echtscheiding, maar is er nog veel te winnen: in het bijzonder in de relatie tussen de ouder(s) en kind(eren).
Juist in deze complexe en emotie-volle situatie werken wij graag en succesvol met de betrokken ouder(s) met als belangrijkste doel: (weer en meer) de ouder kunnen zijn die je bent en die kinderen nodig hebben. In deze situaties werken wij het liefst in goede samenwerking met alle betrokkenen, o.a. om samen tijdelijk de juridische STOP-knop in te drukken, zodat rust en heling kan plaatsvinden voor iedereen.
Een client:
“Dit was geen kattenpis. Geen cursusje met een beetje therapeutisch babbelen.
Hier lullen ze er niet omheen. Je gaat met de billen bloot. Alles of niets. Ik heb gevloekt, getierd en gejankt. Wilde ook vaak stoppen. Tevoren had ik dit allemaal echt niet verwacht. Maar het bracht me meer dan de relatie met de kinderen. Ik heb mijn leven terug. En eigenlijk voor het eerst.”
Vader (van 3 kinderen), 42 jaar
Download hier de informatie folder
Scheid-Vaders en -Moeders.
3. Families in (dis)Balans:
Complexe familie- of gezinsproblematiek
Veel klachten en problemen die onze cliënten in hun volwassen leven ondervinden, hebben op een of andere wijze te maken met het gezin waarin zij opgroeiden. Families kunnen zelfs kampen met zogenaamde 'intergenerationeel trauma'. Het gedrag van (groot)ouders die door vervelende ervaringen eerder in hun leven ontstond, wordt steeds van de ene op de andere generatie doorgegeven. Dat is altijd zonder dat ook maar iemand dit wil. Dit werkt over de generaties heen en leidt soms tot levenslang verdriet, problemen en klachten: soms met langdurig contactverlies en zelfs oudervervreemding als resultaat.
Doel en werkwijze
Wij werken met cliënten die de 'cirkel' in de familielijn willen doorbreken. We zien hier o.a. vaak ouders die niet willen dat bepaald gedrag of emoties worden doorgegeven in het eigen gezin en hun kinderen. Bijna zonder uitzondering koesteren zij allemaal ook de wens om hierin ook de eigen ouders, zussen, broers en zelfs andere familie te betrekken. Samen onderzoeken wij of en welke mogelijkheden daarvoor zijn.
Deze begeleidingstrajecten zijn bij uitstek complex, zeker wanneer er meerdere mensen bij betrokken zijn. Het minimale resultaat is dat de cliënt met zichzelf en haar/zijn gezin aan de slag gaat en stappen maakt. Het begeleidingstraject resulteert dan in positieve effecten voor de cliënt zelf, en natuurlijk diens relaties en gezin. Het proces is taai en vaak eenzaam, vooral wanneer andere familieleden zich ervan distantiëren. Wel zien we vaak, zij na langere tijd, dat bijvoorbeeld broers en zussen zich later ook aansluiten in het proces.
Onder meer door groeiende aandacht voor trauma en emoties in het algemeen, zien we ook een toenemende groep ouderen, die deze stap zetten. Hiervoor is vaak veel moed nodig.
Download hier de informatie folder
Families in Balans.
Een client:
“Ik weet dat we niet alles goed deden vroeger toen de kinderen klein waren. Dat er schade was voor hen, beseften we later wel. Maar bespreken: dat deed je niet. Ik kon dat ook gewoon niet. En we weten nu allemaal ook waarom.
Nog steeds is het lastig. maar we zien elkaar weer. En het belangrijkste is dat we de kleinkinderen weer zien. Het waren heel veel tranen, we zijn er nog niet, maar het is al zo veel beter.
(Groot)moeder, 6 kleinkinderen, 84 jaar)
4. SOLK en ALK
Cliënten die bij ons komen met langer bestaande lichamelijke klachten, kennen vaak deze twee afkortingen:
- SOLK: Somatisch Onverklaarde Lichamelijke Klachten; ook wel: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten
en
- ALK: Aanhoudende Lichamelijk Klachten.
Beide termen duiden op lichamelijk klachten die al langer bestaan en waarbij dokters met regulier medisch onderzoek geen duidelijke oorzaak kunnen vinden. SOLK / ALK klachten duren vaak (zeer) lang en hebben grote invloed op het dagelijks leven. Voordat cliënten zich bij ons melden, hebben zij vaak al jaren lang contact gehad met verschillende zorgverleners.
Klachten die vallen onder SOLK / ALK zijn o.a.: Chronische vermoeidheid (CVS) of Myalgische Encefalomyelitis (ME); terugkerende en aanhoudende pijn, zoals in spieren en gewrichten, rug-, nek- en hoofdpijn; fibromyalgie; prikkelbare darmklachten of andere buik(pijn)klachten; functionele neurologische stoornissen (FNS, voorheen 'conversie'); inspanning intolerantie klachten (o.a. die optreden na lichamelijke of mentale inspanning). SOLK / ALK klachten worden ook gezien bij mensen met chronische ziekten zoals ALS, Multiple Sclerose, ziekte van Crohn, en soms na intensieve behandeling van een ziekte als kanker.
Cliënten met SOLK / ALK zijn en/of voelen zich vaak al lange tijd ziek. Ook kampen zij daarnaast (en mogelijk daardoor) met psychische en mentale klachten, zoals op het gebied van: stemming (somberheid, depressieve symptomen); angst en/of paniek; piekeren; prikkelbaarheid, irritatie en overprikkeling; concentratie en geheugen; slaap; oriëntatie (‘hele tijd mistig in m'n hoofd’).
Doel en werkwijze
Ook samen met onze SOLK / ALK cliënt stemmen wij samen een begeleidingstraject af op diens persoonlijke verhaal en individuele situatie. Omdat wij ook willen weten wat er al gedaan is door andere hulpverleners, hebben wij met hen contact - steeds in goed overleg met jou.
De basis van onze begeleiding van mensen met SOLK / ALK wordt gevormd door de combinatie van aandacht voor lichaam (bewegen), emotie en mentaal welzijn, en sociaal (gedrag).
5. Professionals
Een 'type' cliënten dat wij vaak zien, zijn mensen die een zeer intensief professioneel leven leiden en daarbij aanhoudende klachten ontwikkelen. Hieronder vallen onder meer: medisch specialisten; juristen (advocaten en rechters); psychologen; acute-inzet beroepen zoals politie; coaches; gezins- en andere systeemwerkers. Maar ook andere professionals.
Deze professionals hebben vaak gemeen dat zij gewend zijn aan 'lang volhouden'. Net als hun vakgenoten ondervinden zij de dagelijkse stress en emotionele balast, die hun werk kenmerkt, meestal 'normaal'. Volhouden en doorzetten is de norm. Opgeven is geen optie. Het hoort er allemaal bij. De intensiteit van het werk maakt dat sommigen zich verliezen in een professionele identiteit. Dan ZIJN en LEVEN zij hun werk: continu. Burn-out en bore-out liggen dan op de loer. Verblind en verdoofd wegkijken van de vraag: 'Wie ben ik nu werkelijk?' en 'Wat wil ik nu eigenlijk?'.
Gelukkig is in veel beroepsgroepen toenemend aandacht voor overbelasting en voor persoonlijke ontwikkeling en de werk-prive balans.
Vaak speelt er meer dan alleen de druk van 'hard werken', 'doorgaan' en 'niet zeuren'. We zien vaak dat het 'lijntje' breekt op punten waar deze cliënten onbewust worden geconfronteerd met eerdere ervaringen in hun leven. Deze kunnen ver weg of juist recent in het verleden liggen.
Doel en werkwijze
Professionals die zich bij ons melden met aanhoudende of zich vergergerende klachten, begeleiden wij op een vergelijkbare wijze als hierboven beschreven. Daarnaast hebben we in deze trajecten specifieke aandacht voor de hun vaak forse verantwoordelijkheden in het werk. Dat alle leden van ons team vaak vergelijkbare ervaringen hebben, kan hierin behulpzaam zijn.